Τα τελευταία χρόνια είχαμε πετύχει ευρεία συναίνεση για την ανάταξη του εκπαιδευτικού συστήματος. Σε όλες τις βαθμίδες. Με έμφαση στην αξιολόγηση και στην αριστεία. Φτιάξαμε ένα γενικό λύκειο (4186/2013) με παιδευτική αυτονομία και αυστηροποίηση του συστήματος προαγωγής. Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, τα πρότυπα, η ενίσχυση των μαθημάτων γενικής παιδείας, η τράπεζα θεμάτων, η εισαγωγή στα ΑΕΙ με βάση την επίδοση και στα τρία χρόνια του Λυκείου, η βάση του 10 στη γλώσσα και τα μαθηματικά, και η μείωση των μαθημάτων των πανελλαδικών σε 4 αποτέλεσαν μια ολοκληρωμένη μεταρρύθμιση. Απόρροια πολυετούς εθνικού διαλόγου, που δημιουργούσε ένα δημόσιο σχολείο υψηλών απαιτήσεων και όχι εύκολης πρόσβασης και προαγωγής. Ένα σχολείο και ένα εκπαιδευτικό σύστημα που εντύπωνε μια κουλτούρα αριστείας στους νέους. Πέρα από τις γνώσεις και τις δεξιότητες που τους καλλιεργεί. Μετατοπίζοντας το κέντρο βάρους από τα φροντιστήρια, πίσω στα σχολεία. Τώρα έρχονται να διαλύσουν, όσα με κόπο χτίσαμε τα τελευταία χρόνια. Εφαρμόζουν μια πολιτική οπισθοδρόμησης και αναχρονισμού, που έχει έναν κοινό παρανομαστή. Την ακύρωση κάθε έννοιας αξιολόγησης, κάθε έννοιας αριστείας, και την ισοπέδωση προς τα κάτω. Με εύκολες και λαϊκίστικες συνταγές οδηγούν τα παιδιά στην ημιμάθεια και μετά στην ανεργία.

Κάπως έτσι, καταργούν τις εξετάσεις στα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία. Ακυρώνοντας στην πράξη τις αξιολογημένες πρότυπες σχολικές μονάδες που εδραιώσαμε σε όλη τη χώρα. Καταργούν τη βάση του 10 στα μαθηματικά και τη γλώσσα. Καταργούν την τράπεζα θεμάτων. Ένα θεσμό που φέραμε για να ενισχύσουμε την αντικειμενικότητα στις εξετάσεις και να διασφαλίσουμε την κάλυψη όλης της διδακτέας ύλης. Μας γυρίζουν πίσω σε ένα λύκειο απαξιωμένο χωρίς εκπαιδευτική αυτοτέλεια, χωρίς έλεγχο της μάθησης. Ένα λύκειο της «ήσσονος προσπάθειας». Εις βάρος, τελικά, των ίδιων των παιδιών.

Στην ανώτατη εκπαίδευση καταργούν το νόμο-πλαίσιο που ψηφίστηκε από τη Βουλή του 2009 με ευρύτατη πλειοψηφία. Και εφαρμόστηκε παρά τη λυσσώδη αντίδρασή τους. Αυτών που έφτασαν να διαλύουν αντιδημοκρατικά τις εκλογικές διαδικασίες. Χρειάστηκε να νομοθετήσω τη διαδικασία της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας για να διεξαχθούν οι εκλογές και να εκλεγούν Συμβούλια προσωπικοτήτων διεθνούς εμβέλειας και κύρους. Με μαζική συμμετοχή. Τώρα καταργούν τα Συμβούλια και επαναφέρουν το άσυλο της παρανομίας και τους αιώνιους φοιτητές. Καταργούν και την ηλεκτρονική ψηφοφορία. Γιατί με την ηλεκτρονική ψηφοφορία οι δυνάμεις τους αποκαλύφθηκαν και μετρήθηκαν. Ήταν μια οικτρή μειοψηφία. Οι «μπαχαλάκηδες» περιθωριοποιήθηκαν. Τώρα, ο Μπαλτάς τους ξαναδίνει την ευκαιρία να φιμώσουν την πλειοψηφία. Ξανακάνει προσκλητήριο στις δυνάμεις του ανορθολογισμού και της διάλυσης στα ΑΕΙ. Μας γυρίζει στο παρελθόν, πίσω στη δεκαετία του ’80.