Αγνή Καλογερή: 
Συνεχίζω τη σκέψη μου από αυτά που και ο κ. Κουράκης σάς ρώτησε προηγούμενα. Με την εφαρμογή του ν. 4172 το περσινό καλοκαίρι, με τον οποίο ετέθησαν σε διαθεσιμότητα αρκετοί καθηγητές, μεταξύ αυτών και οι καθηγητές στους τομείς Υγείας, Πρόνοιας, Εφαρμοσμένων Τεχνών, Αισθητικής και Κομμωτικής στα ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ, δημιουργήθηκε μία πάρα πολύ δύσκολη κατάσταση, μία κατάσταση η οποία δεν μπορούσε να λειτουργήσει. Και θέλω να σας μεταφέρω την εικόνα που υπήρχε μέχρι την προηγούμενη εβδομάδα στην τεχνική και τεχνολογική εκπαίδευση στο Νομό Σάμου. Αυτή σας τη δείχνω και με το κείμενο της ερώτησης, την οποία σας έχω καταθέσει.

Αυτή η κατάσταση είχε γίνει αντικείμενο και παλαιότερης ερώτησης μου στις 24-10, αναφορών μου στις 22-11, αναφοράς μου στην Εισαγγελία Σάμου για τη συνεχιζόμενη μη λειτουργία της τεχνικής εκπαίδευσης και επίσης μίας εξώδικης διαμαρτυρίας των γονέων, η οποία έφτασε στα χέρια σας, στις 18-11.

Και η  κατάσταση συνεχίστηκε μέχρι τη Δευτέρα που μας πέρασε να είναι η εξής: Δεν είχαν γίνει οι προαγωγικές εξετάσεις των μαθητριών στην επόμενη τάξη, γιατί δεν υπήρχαν καθηγητές να τις εξετάσουν. Τα τμήματα Υγείας και Πρόνοιας λειτουργούσαν με ελάχιστους καθηγητές και δεν γινόταν μάθημα στα περισσότερα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα και στα μαθήματα ειδικότητας. Επίσης, στην ΕΠΑΣ το μόνο μάθημα που διδασκόταν μέχρι προχθές στα παιδιά ήταν το μάθημα των Γαλλικών, χωρίς να διδάσκεται ούτε το μάθημα της Αισθητικής ούτε το μάθημα της Κομμωτικής.

Έμαθα με πολύ μεγάλη χαρά ότι την προηγούμενη εβδομάδα καλύφθηκαν κάποιες θέσεις, μία νοσηλεύτρια δηλαδή, χωρίς να είναι βέβαια η μόνιμη καθηγήτρια που είχαν μέχρι πέρυσι και χωρίς να έχει την ανάλογη μεταπτυχιακή ή εκπαιδευτική εμπειρία που είχαν οι προηγούμενοι καθηγητές οι οποίοι ετέθησαν σε διαθεσιμότητα. Είναι, λοιπόν, μία ωρομίσθια μέσω των ΙΕΚ.

Υπάρχει, λοιπόν, αυτή η καθηγήτρια. Παρ’ όλα αυτά δεν έχουν καλυφθεί όλα τα κενά.

Έτσι, λοιπόν, τα ερωτήματα που είχα θέσει παίρνουν μία άλλη μορφή. Εγώ πήγα μέχρι τον εισαγγελέα και είπα ότι κάποιος φταίει, εάν ένα σχολειό μέχρι το τέλος του πρώτου τετραμήνου δεν δουλεύει. Με δεδομένο ότι στην Σάμο δεν υπάρχουν ιδιωτικά ΙΕΚ, με δεδομένο ότι οι γονείς δεν έχουν τη δυνατότητα να στείλουν τα παιδιά τους να σπουδάσουν, ήθελα να ρωτήσω: έχετε εσείς την ευαισθησία απέναντι στους μαθητές, στους καθηγητές και στους γονείς να αναλάβετε την ευθύνη για τη μισή χρονιά που πήγε χαμένη;

Επίσης, πώς σκέφτεστε να διασφαλίσετε στην ουσία ότι αυτά τα παιδιά θα πάρουν ένα πτυχίο ειδικότητας, το οποίο όμως θα ανταποκρίνεται στις πραγματικές γνώσεις τις οποίες θα πρέπει να έχουν και με ποια συγκεκριμένα μέτρα μπορεί να προχωρήσει το Υπουργείο Παιδείας, έτσι ώστε αυτά τα παιδιά να συμμετέχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις ισότιμα σε σχέση με όλα τα υπόλοιπα παιδιά της υπόλοιπης Ελλάδος;

Ευχαριστώ πολύ.

 

Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος: 
Κυρία συνάδελφε, πρέπει να ξεκινήσουμε την απάντηση αυτή οριοθετώντας την κατάσταση που αντιμετωπίσαμε.

Κατ’ αρχάς πρέπει να πούμε ότι το σχολικό, εκπαιδευτικό σύστημα φέτος λειτούργησε με δεκαοκτώ χιλιάδες λιγότερους εκπαιδευτικούς. Το γνωρίζετε αυτό. Υπήρξαν δέκα χιλιάδες λιγότεροι αναπληρωτές, ακόμη έξι χιλιάδες που συνταξιοδοτήθηκαν και δύο χιλιάδες που τέθηκαν σε διαθεσιμότητα.

Έχοντας αυτό κατά νου, εάν δούμε τα κενά τα οποία παρουσιάστηκαν πανελλαδικά, θα δείτε ότι είναι λιγότερα από κάθε άλλη χρονιά. Και αυτό διότι εξορθολογήσαμε τον τρόπο τοποθέτησης των εκπαιδευτικών. Και θα δείτε από όλη την καταγραφή και την χαρτογράφηση των κενών ότι είναι λίγες δεκάδες και εκεί που ήταν, τα καλύψαμε.

Υπήρξε και ένα δεύτερο στοιχείο το οποίο πρέπει να συνυπολογίσουμε στη συζήτηση που κάνουμε και αυτό είναι η συνολική αναβάθμιση, που –αν θέλετε- υπήρξε στρατηγική μας επιλογή της επαγγελματικής μας εκπαίδευσης.

Όταν μιλώ για την αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης, μιλάω για όλες τις βαθμίδες από τα τεχνολογικά ιδρύματα τα οποία γνωρίζετε ότι μέσα από το σχέδιο «Αθηνά» όχι μόνο εξορθολόγησαν τα γνωστικά τους αντικείμενα, αλλά σε περιπτώσεις συγχωνεύσεων με τμήματα ισχυροποίησαν τα πτυχία τους και τις δυνατότητες που έχουν οι μαθητές και οι φοιτητές για να βγουν στον στίβο της εργασίας.

Το δεύτερο είναι η αναβάθμιση του επαγγελματικού λυκείου. Αυξήσαμε τις ειδικότητες και φέραμε και τον τέταρτο χρόνο της μαθητείας. Εκεί, λοιπόν, βλέπετε ότι υπάρχει μία συνολική αναβάθμιση επαγγελματικής εκπαίδευσης και βέβαια όλες οι δομές κατάρτισης που δημιουργήσαμε της δημόσιας επαγγελματικής κατάρτισης στέφθηκε από επιτυχία, εάν δούμε ότι διπλασιάστηκαν οι μαθητές οι οποίοι προσήλθαν σε αυτές τις δομές.

Συνεπώς έχουμε μία συνολική αλλαγή σε όλο τον τομέα της επαγγελματικής κατάρτισης. Είναι φυσικό μέσα από μία τέτοια ριζική αλλαγή στην πρώτη χρονιά, την πρώτη μεταβατική χρονιά, να δημιουργηθούν και προβλήματα, να δημιουργηθούν και κενά.

Και πράγματι σε ορισμένα ΕΠΑΛ είχαμε σε πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα κάποια κενά. Αυτά πλέον στη συντριπτική πλειοψηφία έχουν καλυφθεί και από συναδέλφους οι οποίοι μετατέθηκαν αλλά και από ωρομίσθιους, και διασφαλίσαμε και μέσα από το ΕΣΠΑ έναν ορισμένο αριθμό συναδέλφων, ούτως ώστε να μην υπάρξουν κενά στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα.

Ακόμα και σε αυτές τις περιπτώσεις, όπως αναφέρατε και εσείς, έχουν υπάρξει καλύψεις. Συνεπώς, νομίζω ότι σιγά, σιγά αυτή η εικόνα έχει εξομαλυνθεί.

Αγνή Καλογερή:
Καταλαβαίνω τον γενικότερο προβληματισμό σας.

Αυτό, όμως, που έχω να σας πω και να σας μεταφέρω, φτάνοντας μέχρι και αυτήν την ερώτηση, είναι ότι η ήδη υποβαθμισμένη –τουλάχιστον στο Νομό Σάμου- τεχνολογική και τεχνική εκπαίδευση φέτος είχε ένα πλήγμα το οποίο δεν νομίζω ότι μπορεί εύκολα να επανορθωθεί με δεδομένο ότι μιλάμε για νησιά, τη Σάμο και την Ικαρία.

Να σας πω τη μαρτυρία ενός πατέρα, ο οποίος μου είπε συγκεκριμένα, «να κόψω το τσιγάρο, να στείλω το παιδί μου στην Αθήνα, να πάει σε ένα ιδιωτικό σχολείο, για να πάρει ένα πτυχίο ειδικότητας. Να μπορεί να δουλέψει. Αλλά, δεν έχω τέτοια δυνατότητα και δεν φτάνει να κόψω το τσιγάρο».

Φέτος, λοιπόν, είδαμε μια άνθηση των ιδιωτικών ΙΕΚ στην υπόλοιπη Ελλάδα. Στη Σάμο δεν υπάρχουνε τέτοια πράγματα. Παρ’ όλα αυτά, παρ’ όλη την κατάσταση αυτή που δημιουργήθηκε και ήταν ο λόγος που έγιναν πάρα πολλές διαμαρτυρίες και από τους γονείς και από εμένα και από τους καθηγητές, την τοπική ΕΛΜΕ και από όλη την τοπική κοινωνία, έχουμε φτάσει ήδη να συζητάμε για το δεύτερο τετράμηνο της σχολικής χρονιάς. Συζητάμε ότι οι τέσσερις πιο παραγωγικοί μήνες της σχολικής χρονιάς έχουν πάει χαμένοι.

Εδώ θέλω να μου πείτε συγκεκριμένα πράγματα, για το πώς, με ποια μέτρα, σκέφτεστε να διασφαλίσετε αυτό που σας ρώτησα και προηγουμένως και δεν απαντήσατε, δηλαδή να διασφαλίσετε ότι το πτυχίο που θα πάρουν αυτά τα παιδιά θα ανταποκρίνεται στις γνώσεις, τις οποίες θα έχουν. Επίσης, πώς θα αναπληρώσετε τις χαμένες ώρες και με ποιες διαδικασίες και τρόπο αυτά τα παιδιά θα μπορούν να αισθανθούν ότι μπορούν να συμμετέχουν ισότιμα στις πανελλαδικές εξετάσεις;

Το ότι οι διορισμοί γίνονται Δεκέμβριο και Ιανουάριο δεν νομίζω ότι τιμά κανένα πρόγραμμα εκπαίδευσης, κανένα σχολείο. Αυτά θα έπρεπε να είναι ζητήματα λυμένα –με όποιο τρόπο είτε εσείς θέλετε, είτε εμείς κάπως διαφορετικά τα φανταζόμαστε και τα θέλουμε, πάντως λυμένα- πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς, γιατί τα θύματα είναι μόνο οι μαθητές.

Ευχαριστώ πολύ.

Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος:
Κατ’ αρχάς, αυτό το οποίο είπατε για την άνθηση των ιδιωτικών ΙΕΚ δεν είναι σωστό. Και θα σας δώσω μόνο τους αριθμούς: Στα δημόσια ΙΕΚ, τα οποία πέρυσι δεν ήταν δωρεάν, φοιτούσαν πεντέμισι χιλιάδες σπουδαστές. Φέτος έχουμε δωδεκάμισι χιλιάδες σπουδαστές και όπως γνωρίζετε η Κυβέρνηση τα έκανε δωρεάν τα δημόσια ΙΕΚ. Η φοίτηση σε αυτά είναι δωρεάν. Επίσης, οι μαθητές των ΕΠΑΛ ήταν είκοσι δύο χιλιάδες πέρυσι, ενώ φέτος είναι εικοσιδυόμισι χιλιάδες. Έχουμε ακόμα τριάντα χιλιάδες πολίτες που φοιτούν στα νεοσύστατα κέντρα «Διά Βίου Μάθησης» από το Σεπτέμβριο. Αυτή είναι η πραγματικότητα, όσον αφορά την άνθηση ή τη μη άνθηση των ιδιωτικών ΙΕΚ.

Όπως σας είπα, για τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, υπάρχει πλέον κάλυψη σε ολόκληρη τη χώρα. Η δική μας μέριμνα είναι να καλυφθούν πλήρως οι ώρες που χάθηκαν και εκεί που δεν καλύπτονται να υπάρξει ανάλογη μείωση της ύλης, ώστε τα παιδιά να μην έχουν κανένα πρόβλημα, όσον αφορά τις πανελλαδικές εξετάσεις.

Ακόμα και στη Σάμο που αναφέρετε, πλέον η καταγραφή που έχουμε κάνει είναι ότι στη συντριπτική πλειοψηφία όλα τα μαθήματα διδάσκονται, όπως και στο ΕΠΑΛ της Σάμου και στο τμήμα Νοσηλευτικής και σιγά σιγά καλύπτονται οι ώρες και στην ΕΠΑΣ.

Άρα, έχει υπάρξει μέριμνα, για να καλυφθούν οι ώρες που χάθηκαν από τις συγκεκριμένες ειδικότητες, ούτως ώστε να μην υπάρξει κανένα πρόβλημα. Έτσι εξομαλύνεται αυτή η περίοδος προσαρμογής και νομίζω ότι δεν θα υπάρξει κανένα πρόβλημα για τις εξετάσεις των μαθητών. Και βέβαια την επόμενη χρονιά, με τις αλλαγές που έχουμε κάνει, όλα θα κυλήσουν ομαλά.

Ευχαριστώ.