Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

η συζήτηση για τον Προϋπολογισμό του 2014 πραγματοποιείται δεκαέξι μήνες μετά τις Προγραμματικές Δηλώσεις της Κυβέρνησης και ένα μήνα μετά την πρόταση δυσπιστίας του ΣΥΡΙΖΑ, που εξελίχθηκε σε ψήφο εμπιστοσύνης για την Κυβέρνηση Σαμαρά.

Είχα απευθυνθεί τότε στους συναδέλφους του ΣΥΡΙΖΑ και εξέφρασα την ελπίδα ότι από τη στιγμή που η πρότασή τους θα καταψηφιζόταν, θα άλλαζαν επιτέλους στρατηγική, θα έπαυαν δηλαδή να είναι δύσπιστοι κυρίως απέναντι στη δική τους ικανότητα να καταθέτουν προτάσεις, γιατί εδώ που τα λέμε δεκαέξι μήνες δεν έχουμε δει καμμία πρόταση από την Αξιωματική Αντιπολίτευση σε κανένα επίπεδο.

Η πρότασή σας τότε καταψηφίστηκε και σύμφωνα με τον Κανονισμό της Βουλής δεν έχετε το δικαίωμα να καταθέσετε νέα. Αυτή η διάταξη στον Κανονισμό υπάρχει για κάποιον λόγο. Υποδεικνύει στην Αξιωματική Αντιπολίτευση ότι δεν μπορεί κάθε τρεις και λίγο να ζητάει την αντικατάσταση της Κυβέρνησης.

Δυστυχώς, η στάση σας δεν άλλαξε στο παραμικρό. Δεν πέρασαν δεκαπέντε ημέρες και ζητήσατε από τον Πρωθυπουργό τη δική μου αντικατάσταση. Θέλω να σας ευχαριστήσω γι’ αυτό, γιατί με αυτή σας την πρόταση πείσατε και τους πλέον δύσπιστους για τη στρατηγική απόφαση που έχετε λάβει εδώ και καιρό να μετατρέψετε το χώρο της εκπαίδευσης σε πεδίο βολής. Δεν αφήσατε πια καμία αμφιβολία ότι η επιχειρούμενη αναστάτωση στην παιδεία έχει όνομα και διεύθυνση -ΣΥΡΙΖΑ και Κουμουνδούρου- και μάλιστα από την πρώτη στιγμή.

Θέλω να σας θυμίσω τι είπατε, τι κάνατε ή τι επιχειρήσατε να κάνετε, όταν εμείς προχωρούσαμε σε γενναίες μεταρρυθμίσεις για τη συνολική αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Απέναντι στην εθνική προσπάθεια, η τυφλή σύγκρουση. Εμείς τον Αύγουστο του 2012 με το πρώτο νομοσχέδιο της Κυβέρνησης ολοκληρώσαμε το θεσμικό εκσυγχρονισμό της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, θεραπεύοντας τις δυσλειτουργίες που καθιστούσαν το ν. 4009 ανεφάρμοστο.

Γιατί το κάναμε αυτό; Γιατί αρνηθήκατε τη μεταρρύθμιση. Προσπαθήσατε να την μπλοκάρετε. Σπρώξατε σε καταλήψεις και αποφεύγατε να βάλετε κάλπη, γιατί σας  τρόμαζε η κάλπη. Όμως, τα ξεπεράσαμε όλα αυτά. Βάλαμε την ηλεκτρονική ψηφοφορία και ηττηθήκατε. Φάνηκε η γύμνια σας. Το 80% της ακαδημαϊκής κοινότητας ψήφισε και εξελέγησαν συμβούλια σε όλα τα ιδρύματα της χώρας με επιφανείς προσωπικότητες.

Όταν προχωρήσαμε στον εξορθολογισμό του ακαδημαϊκού χάρτη με το σχέδιο «ΑΘΗΝΑ», όταν προχωρήσαμε στην ενδυνάμωση των ιδρυμάτων μας, στη σύνδεση του ακαδημαϊκού με τον αναπτυξιακό χάρτη της χώρας, εσείς πίσω από αυτή την προσπάθεια, πίσω από το σχέδιο «ΑΘΗΝΑ», είδατε τα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Όταν προχωρήσαμε στην αξιολόγηση και με το νομοσχέδιο που καταθέσαμε και με το Προεδρικό Διάταγμα που εξεδόθη, την αξιολόγηση στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, την αξιολόγηση των δομών, των διαδικασιών, αλλά και των εκπαιδευτικών μας, εσείς την αρνηθήκατε αποκαλύπτοντας δήθεν κομματικές λογικές, σκοπιμότητες και απολύσεις.

Αλλάξαμε το χάρτη της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Με το ν. 4186 οικοδομήσαμε και οικοδομούμε ένα Γενικό Λύκειο που έχει παιδευτική αυτονομία και μετατρέπεται από εξεταστικό φροντιστήριο σε σχολείο γενικής δευτεροβάθμιας παιδείας και εκπαίδευσης.

Πρωτίστως, όμως, αλλάξαμε θεμελιωδώς την επαγγελματική εκπαίδευση. Αναβαθμίσαμε το εκπαιδευτικό της πρόγραμμα, εφαρμόσαμε τον τέταρτο χρόνο -χρόνο μαθητείας- για όλους τους αποφοίτους Επαγγελματικού Λυκείου. Ιδρύσαμε δομές δημόσιας δωρεάν επαγγελματικής κατάρτισης στις Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης και τα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης.

Τι αντιτείνατε; Τι είπατε εσείς; Εσείς την αναβάθμιση του Λυκείου την  πολεμήσατε βλέποντας, τάχα μου, την μετατροπή τους σε εξεταστικό κέντρο. Την αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης την αποκαλέσατε ένα νέο παιδομάζωμα για τις γερμανικές φάμπρικες.

Εμείς αναβαθμίσαμε τα πρότυπα πειραματικά σχολεία, τα πρότυπα πειραματικά γυμνάσια και λύκεια. Εμείς δημιουργούμε πρότυπα σχολειά και στην επαγγελματική εκπαίδευση, επιδιώκοντας την αριστεία και την αξιοσύνη.

Εσείς σε αυτόν τον πλέον αταξικό θεσμό, ανακαλύψατε ταξικά σχολεία.  Συνταχθήκατε με την ΟΛΜΕ στην προσπάθειά της να τινάξει στον αέρα τις πανελλαδικές εξετάσεις. Βάλατε πλάτη στην ΟΛΜΕ τότε, παίζοντας με τον ιδρώτα και την αγωνία των μαθητών και των οικογενειών τους.

Και μετά την αποτυχία σας να καταλάβετε τα θερινά ανάκτορα, κάνατε την τελική εφόρμηση, την τελική επίθεση, τον Σεπτέμβρη με τον αγιασμό για να κλείσετε τα σχολεία, να απεργήσουν οι καθηγητές, να κάνουν οι μαθητές καταλήψεις. Αποτύχατε και σε αυτό. Και σας έμεινε το τελευταίο κάστρο, ο χώρος της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Και εδώ με μοχλό το επώδυνο -είναι η αλήθεια- μέτρο της διαθεσιμότητας, που μας ανάγκασε να βάλουμε σε διαθεσιμότητα χίλιους εκατόν εξήντα πέντε διοικητικούς υπαλλήλους των πανεπιστημίων, εσείς βάλατε σε ομηρία τους φοιτητές, τις οικογένειές τους, αλλά και τους ίδιους τους διοικητικούς υπαλλήλους.

Εμείς θέσαμε σε διαθεσιμότητα χίλιους εκατόν εξήντα πέντε διοικητικούς υπαλλήλους οκτώ πανεπιστημίων στο πλαίσιο της διοικητικής αναδιάρθρωσης, του εξορθολογισμού αλλά και της εκπλήρωσης των εθνικών υποχρεώσεων σε αυτή την κρίσιμη ώρα. Εσείς, με μπροστάρη καθοδηγούμενες μειοψηφίες, βάλατε σε διαθεσιμότητα ογδόντα χιλιάδες φοιτητές του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου, με ολέθριες συνέπειες για τις σπουδές τους. 

Και το εντυπωσιακό σε αυτή την προσπάθεια είναι ότι έχετε βρει απρόσμενους συνοδοιπόρους, τους φανατικούς του νεοφιλελευθερισμού, του δήθεν εκσυγχρονισμού, που πάντα ζητούν το κάτι παραπάνω, σαν ένα δείγμα εκδίκησης απέναντι στις κοινωνικές ομάδες. Είναι εκείνοι που ζητούσαν να κλείσουν άλλα πενήντα τμήματα παραπάνω στο σχέδιο «ΑΘΗΝΑ», το ίδιο απρογραμμάτιστα όπως άνοιξαν, χωρίς να υπολογίζουν ότι το κάθε τμήμα έχει τη δική του φιλοσοφία, έχει χιλιάδες φοιτητές. Είναι εκείνοι που εξέφρασαν τη δυσφορία τους, γιατί η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών δεν θα οδηγούσε σε μαζικές απολύσεις. Και είναι οι ίδιοι που παρουσίαζαν ως ειλημμένη κυβερνητική απόφαση την επιστράτευση των διοικητικών των πανεπιστημίων πριν από τις 17 του Νοέμβρη για να πυροδοτήσουν το κλίμα. Είστε οι ίδιοι. 

Προσωπικά δεν αντιπαρατίθεμαι με κανέναν, ούτε με ενδιαφέρει αν κάποιοι με κρίνουν αναποφάσιστο και κάποιοι άλλοι αυταρχικό, γιατί ο λαός μας λέει «όσα ξέρει ο νοικοκύρης δεν τα ξέρει ο κόσμος όλος». Και πιστέψτε με, κανένας δεν ξέρει καλύτερα από τον εκάστοτε Υπουργό Παιδείας ποια είναι η κατάσταση στα σχολειά, ποια είναι η κατάσταση στα πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ, ποιες είναι οι ελλείψεις, ποια είναι τα πλεονάσματα σε εκπαιδευτικούς ή διοικητικούς υπαλλήλους σε όλες τις βαθμίδες του εκπαιδευτικού μας συστήματος, ιδιαίτερα όταν τυχαίνει ο Υπουργός να είναι και μέλος της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, οι αλλαγές που κάναμε, οι μεταρρυθμίσεις που φέραμε, ούτε ακυρώνονται ούτε μηδενίζονται.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η αντιπολιτευτική σας δημαγωγία και πρακτική και καταγράφεται και απωθεί και θα σας ακολουθεί.

 Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ο εξορθολογισμός του δημοσίου είναι εθνικός στόχος. Η διαθεσιμότητα για το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων ήταν εθνική υποχρέωση. Για την Κυβέρνηση, όμως, η διαθεσιμότητα δεν σημαίνει απολύσεις. Γιατί στόχος της Κυβέρνησης παραμένει η ορθολογική ανακατανομή του ανθρώπινου δυναμικού, προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες των υπηρεσιών στο δημόσιο τομέα. Γι’ αυτό το λόγο, εφαρμόζουμε προγράμματα κινητικότητας, δηλαδή επανατοποθέτησης υπαλλήλων που βρίσκονται σε διαθεσιμότητα.

Και θέλω να πω από το Βήμα της Βουλής ότι για τους εκπαιδευτικούς που θέσαμε σε διαθεσιμότητα, από τις 31 Οκτωβρίου στείλαμε στο Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης τις λίστες επανατοποθέτησής τους. Σήμερα συνεδρίασε στο Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης το τριμελές συμβούλιο, που ενέκρινε την επανατοποθέτηση των χιλίων διακοσίων πενήντα εκπαιδευτικών από τους χίλιους οκτακόσιους εξήντα τέσσερις που θέσαμε σε διαθεσιμότητα. 

Την Τρίτη, όπως με διαβεβαίωσε ο Υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης, συνεδριάζει και πάλι το Συμβούλιο για να επανατοποθετήσει άλλους εκατόν πενήντα. Προχωράμε, δηλαδή, βήμα-βήμα για την επίτευξη του τελικού στόχου για τον οποίο έχω δεσμευτεί από το Βήμα της Βουλής και για τους εκπαιδευτικούς, αλλά και για τους διοικητικούς υπαλλήλους των Πανεπιστημίων.

Για να το ξεκαθαρίσουμε μια για πάντα, σας λέω ότι από τα οχτώ Ιδρύματα που επηρεάστηκαν από τη διαθεσιμότητα, τα επτά λειτουργούν κανονικά χωρίς να τα επηρεάσει η απεργία των διοικητικών υπαλλήλων. Τα μαθήματα γίνονται κανονικά χωρίς κανένα εμπόδιο. Μόνο το Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο παρέμεινε κλειστό.

Υποστήριξα από την πρώτη στιγμή ότι είναι στο χέρι, βάσει των αρμοδιοτήτων που παρέχει ο νόμος, του κάθε Πρύτανη κάθε Ιδρύματος να διασφαλίσει την εύρυθμη λειτουργία -και κυρίως την ακαδημαϊκή του λειτουργία- ανεξάρτητα από τις όποιες δυσλειτουργίες θεωρεί ότι υπάρχουν στη διοικητική του υποστήριξη.

Συνεπώς, και με δεδομένη πλέον την ανακοίνωση των υπαλλήλων του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου, του Συλλόγου των διοικητικών υπαλλήλων του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου, που επανειλημμένα έχουν τονίσει ότι κανείς δεν παρεμποδίζει την είσοδο σε καθηγητές και φοιτητές στο Ίδρυμα, τη Δευτέρα αναμένω ότι καθηγητές και φοιτητές θα προσέλθουν κανονικά στα αμφιθέατρά τους.

Θέλω να πω και κάτι ακόμα σε ό,τι αφορά το εξάμηνο για τους φοιτητές του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου: Θέλω να δηλώσω ότι η πολιτεία δεν θα δεχθεί καμία έκπτωση στην εκπαιδευτική διαδικασία. Δεν θα δεχθεί ούτε μια ώρα μαθήματος λιγότερη. Δεν θα δεχθεί ούτε μια εβδομάδα λιγότερη από τις δεκατρείς εβδομάδες που ορίζει και προβλέπει ο νόμος. Σε αυτό το πλαίσιο που ορίζει ο νόμος θα αποφασίσει κάθε τμήμα και κάθε σχολή του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου -όπως έχει και την ευθύνη- πώς και πότε θα γίνουν τα δύο εξάμηνα, ακόμα κι αν χρειαστεί να γίνουν μαθήματα και μέσα στο καλοκαίρι.

Αγαπητοί συνάδελφοι, κάθε αντικειμενικός παρατηρητής θα συμφωνήσει ότι οι μεγάλες αλλαγές στην παιδεία που πραγματοποιήσαμε, δεν ήταν μνημονιακές επιταγές, αλλά εθνικές στρατηγικές επιλογές για την οικοδόμηση της μεταμνημονιακής Ελλάδας για να μη φτάσουμε ποτέ ξανά στο χείλος του γκρεμού.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, για το 2014 εμείς προχωράμε στα επόμενα βήματα. Ποια είναι αυτά:

Πρώτον, η αντιστοίχηση όλων των τίτλων του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων και η απόδοση επαγγελματικών δικαιωμάτων σε όλες τις ειδικότητες ώστε να εναρμονίσουμε σπουδές και αγορά εργασίας, ξεκαθαρίζοντας το θολό τοπίο τριάντα χρόνων μια κι έξω.

Δεύτερον, η ολοκλήρωση της αξιολόγησης όλων των σχολικών εγχειριδίων από μηδενικής βάσεως και ο επανακαθορισμός της διδακτέας ύλης από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.

Τρίτον, το νομοσχέδιο για την Ειδική Αγωγή που θα καταθέσουμε. Σε αυτόν τον τομέα κάναμε πολλά, διπλασιάζοντας αυτή τη χρονιά τους απασχολούμενους εκπαιδευτικούς και το ειδικό προσωπικό.

Κακά τα ψέματα, όμως, όλα αυτά δεν φτάνουν. Γι’ αυτό και θα καταθέσουμε ολοκληρωμένο νομοσχέδιο για τη βελτίωση της Ειδικής Αγωγής, όπως άλλωστε έχουμε δεσμευτεί.

Τέταρτον, το νομοσχέδιο για την έρευνα και την τεχνολογία, διότι είναι στρατηγική απόφαση αυτής της Κυβέρνησης να συνδέσει τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα με τα Ερευνητικά Ινστιτούτα και την παραγωγή.

Και προχωράμε και σε μια σειρά μικρών, αλλά σημαντικών, μέτρων πολιτικής:

Πρώτον, ολοκλήρωση και εγκατάσταση σε όλα τα σχολεία πια διαδραστικών πινάκων και υπολογιστών. Το πρόγραμμα είναι σε εξέλιξη και ολοκληρώνεται. Πιστεύω ότι με το τέλος της χρονιάς αυτό θα το έχουμε διασφαλίσει.

Δεύτερον, ολοκλήρωση των πληροφοριακών συστημάτων για τη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού, αλλά και τη δημοσιονομική διαχείριση με στόχο τη διαφάνεια.

Τρίτον, καθιέρωση ηλεκτρονικής δημοπρασίας για τις προμήθειες όλων των εποπτευόμενων Νομικών Προσώπων και Οργανισμών του Υπουργείου.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η στρατηγική επιλογή της Κυβέρνησης είναι η δημόσια και δωρεάν παιδεία. Και δημόσια και δωρεάν παιδεία σημαίνει ελεύθερη, ανεμπόδιστη και καθολική προσφορά γνώσης, δεξιοτήτων και ευκαιριών για όλους τους Έλληνες, μια εθνική παιδεία που οδηγεί στην αρετή, μια εθνική παιδεία που οδηγεί στην αγωγή και μια εκπαίδευση που παρέχει μάθηση δίνοντας στα Ελληνόπουλα ευκαιρίες προκοπής και ευημερίας.

Σας ευχαριστώ.